Ambasador Klimatu – szkoła podstawowa SMYK

Wywiady z wybranymi Ambasadorami Klimatu mają na celu przybliżenie mieszkańcom Bielska-Białej ideę oszczędzania energii. Chcemy po raz kolejny przekonać mieszkańców, że każdy z nas – niezależnie od wykonywanego zawodu – może własnymi, drobnymi zadaniami przysłużyć się środowisku, a w dobie kryzysu uzyskać dodatkowe oszczędności w portfelu domowym czy firmowym.

Dziś publikujemy wywiad z kolejnym Ambasadorem Klimatu – panią Krystyną Miodońską, dyrektor ds. administracyjnych w  szkole podstawowej SMYK w Bielsku-Białej. Szkoła ta od początku zaangażowała się w kampanię ENGAGE i nadal w codziennym życiu szkoły wdraża działania pro-ekologiczne.

 

 

Od czego rozpoczęła się Państwa przygoda z europejskim projektem ENGAGE i z Biurem Zarządzania Energią w  Bielsku-Białej?

Krystyna Miodońska: Od dawna w naszej szkole realizujemy wiele programów edukacyjnych, które uczą najmłodszych zachowań pro-ekologicznych. Jak tylko dowiedzieliśmy się o projekcie organizowanym przez Biuro Zarządzania Energią, zgłosiliśmy się do udziału. Uważamy, że to świetna inicjatywa, która łączy działania urzędu miasta z placówkami oświatowymi.

 

Na czym polegało Wasze zaangażowanie w projekt?

K. M. Przede wszystkim zachęcaliśmy uczniów do wzięcia udziału w konkursach „Szanuj energię, chroń klimat”, których rozstrzygnięcie miało nastąpić podczas Beskidzkiego Festiwalu Dobrej Energii. Uczniowie włożyli wiele pracy i energii w swoje prace konkursowe, co zaowocowało zdobyciem w pierwszej edycji dwóch wyróżnień, a w kolejnej jednego wyróżnienia za pracę „Łap wiatr, energia za darmo”.

 

Szkoła znalazła się także wśród Ambasadorów Klimatu – cała szkoła została uwieczniona na specjalnych plakatach  promujących oszczędzanie energii. Czy to przełożyło się na wzrost świadomości uczniów?

K.M. Było to dla nas duże wyróżnienie, zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli. Od wielu lat staramy się angażować w różne działania wspierające ekologię i budujące świadomość, ale do tej pory nie było to tak zauważalne dla szerszej publiczności. Plakaty z naszym wizerunkiem pojawiły się zarówno w Galerii Sfera, jak i w Gemini Park podczas obu edycji festiwali. Pozytywne opinie rodziców i dzieci są dla nas dodatkową motywacją do działań.

 

Jakie jeszcze działania ekologiczne prowadzicie w szkole?

K.M. Ciężko wymienić wszystko, co do tej pory zrobiliśmy. Przede wszystkim angażujemy się cyklicznie w takie inicjatywy jak „Zbieraj makulaturę, ratuj konie” czyli całoroczną zbiórkę makulatury na rzecz Klubu Gaja.  Tak samo zbieramy zużyte baterie. Warto wspomnieć, że baterie przynoszą także rodzice naszych uczniów.

 

Wiele osób uważa, że działania edukacyjne – poza wzrostem świadomości – nie przynoszą wymiernych, mierzalnych efektów. Czy może Pani wymienić te akcje, które wprost przekładają się na oszczędność energii w Państwa szkole?

K.M. W całej szkole rozwieszone są specjalne naklejki, które przypominają całej społeczności szkolnej o oszczędzaniu energii: gaszeniu światła, oszczędnym używaniu wody, sortowaniu śmieci. Takie działania przekładają się na mniejsze rachunki w szkole, ponadto dzieci przenoszą zdobytą u nas wiedzę do własnego domu.

 

Dziękujemy za rozmowę i życzymy Państwu kolejnych sukcesów!