Print Friendly, PDF & Email

I BFDE

BBS 6x2i5 01 widok

BBS 6x2i5 01 widok

21-22 października w Bielsku-Białej miało miejsce niecodzienne wydarzenie, odbył się „Beskidzki Festiwal Dobrej Energii” w zlokalizowanym w samym środku miasta, centrum handlowym Galeria SFERA. Było to wydarzenie o randze europejskiej, gdyż odbyło się niemal równocześnie w 12 krajach UE realizujących kampanię ENGAGE zmierzającą do zaangażowania mieszkańców gminy do działań na rzecz poszanowania energii i ochrony klimatu. Beskidzki Festiwal Dobrej Energii jest kulminacją rocznych działań Biura Zarządzania Energią Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, które pozyskało 300 Ambasadorów Klimatu, wśród których znaleźli się sportowcy, muzycy, aktorzy, urzędnicy, właściciele firm, instytucje kulturalne, osoby starsze, młodsze, nastolatki i dzieci. Każdy z ambasadorów znalazł się na indywidualnym plakacie wraz ze swoim konkretnym zobowiązaniem na rzecz oszczędzania energii i ochrony klimatu. Już od 21 października mieszkańcy Bielska-Białej i inni odwiedzający obie Galerie Sfera mogą zobaczyć to ogromne zaangażowanie na wystawie fotograficznej umiejscowionej w pasażach obu galerii.

Program Beskidzkiego Festiwalu Dobrej Energii objął dwa dni.

Piątek – 21.10.2011 Warsztaty energii – przeznaczony był dla wybranych szkół. Łącznie 750 uczniów z 30 placówek zgromadziło się na zajęciach edukacyjnych i warsztatach interaktywnych prowadzonych przez Akademię Nauki Bielsko-Biała i „Robotowo”. Dzieci i młodzież budowała makietę Bielska-Białej jako zielonego miasta marzeń oraz brała udział w różnorodnych konkursach i grach ekologicznych wykorzystujących ich wcześniej zdobytą wiedzę o odnawialnych źródłach energii i ochronie środowiska.

II dzień festiwalu sobota – 22.10.2011 Dzień Energii – skupiał mieszkańców Bielska-Białej i okolic.

Uroczystego otwarcia dokonał w imieniu Prezydenta Miasta jego Zastępca Zbigniew Michniowski.

W kampanię ENGAGE aktywnie włączyła się większość placówek oświatowych w mieście, dzięki działającym w nich nauczycielom – koordynatorom projektu. W ciągu dnia odbyło się wręczenie nagród w szkolnych konkursach plastycznych, fotograficznych, filmowych i teatralnych pt. „Szanuj energię, chroń klimat”. Na scenie zaprezentowano także nagrodzoną inscenizację teatralną pt. „Bajka kuchenna”, która zachwyciła oglądających dzięki wspaniałej grze młodych aktorów.

Uczestników festiwalu zafascynowały pokazy eksperymentów fizyko-chemicznych wykonane przez Akademię Nauki Bielsko-Biała oraz występy wybranych Ambasadorów Klimatu: młodzieżowego zespołu tanecznego CUBANA, sławnej tancerki flamenco SAIDY, grupy prezentującej sztukę walki Capoeira Unicar Bielsko-Biała. Całość ubarwiały wywiady ze sławnymi Ambasadorami Klimatu. Był to m.in. Sebastian Kawa – wielokrotny Mistrz Świata i Europy w szybownictwie. Na specjalnych stoiskach każdy mógł się osobiście przekonać jaką energię trzeba włożyć, aby pedałując na rowerze zasilić żarówki o różnych mocach czy wprawić w ruch ścigające się modele samochodów. Dzieci układały puzzle z wizją zielonego miasta przyszłości oraz programowały roboty zbudowane z klocków LEGO, a dorośli zasięgali porad u doradców energetycznych. Kulminacyjnym punktem imprezy było wypuszczenie w powietrze 300 baloników z przesłaniem dotyczącym ochrony klimatu. Już następnego dnia pojawiły się pierwsze informacje o znalezionych balonikach na terenie Czech.

W trakcie imprezy mieszkańcy mieli wiele okazji do wygrania ekologicznych gadżetów jak np. specjalnie zaprojektowany termometr LCD wskazujący właściwą temperaturę w pomieszczeniu czy poradnik oszczędzania energii w domu i firmie. Dowiedzieli się także jak policzyć własny ślad ekologiczny korzystając z internetowego kalkulatora CO2. Na specjalnych stoiskach można było dotknąć i zobaczyć jak działa pompa ciepła czy panel solarny. Pod koniec dnia na scenie odbył się fascynujący pokaz odzieży wykonanej z materiałów recyklingowych. Festiwal zakończył koncert zespołu rockowego LORD, który zrealizował swoje zobowiązanie Ambasadora Klimatu – „Zagramy bez prądu”.

Beskidzki Festiwal Dobrej Energii zgromadził wielu entuzjastów i pozyskał nowych zwolenników idei ochrony klimatu. Wystawa plakatów ENGAGE trwała jeszcze do 3.11. Imprezę obejrzało blisko 80 tys. osób, w ręce zainteresowanych trafiło 500 termometrów LCD, 500 poradników „Jak oszczędzać energię w gospodarstwie domowym i w firmie”, 300 eko-toreb zakupowych oraz 1000 pocztówek z wizją Bielska-Białej jako eko-miasta.

Print Friendly, PDF & Email